Giving Tuesday - Såhär kan ni som företag vara med!

Var med i Göteborgs största frukostgemenskap på Giving Tuesday den 1 december.

Giving Tuesday är en motrörelse till Black Friday med fokus på givande och social hållbarhet istället för konsumtion. 2018 året startade Räddningsmissionen en frukoströrelse på Giving Tuesday. Varje år uppmuntrar vi nu människor att ge 20 kr, vilket motsvarar en frukost på vårt frukostkafé för människor i hemlöshet. Förra året samlade vi in 15 750 st frukostar, vilket innebär 315 000 kr. Pengar som gjorde att vi kunde erbjuda frukost, värme och gemenskap till människor i hemlöshet och social utsatthet hela vintern.

Förra året var det många fantastiska företag som engagerade sig: Göteborgs-Posten, Peab, SKF, Coldforce, Forever Living, Deloitte, Clarion Post, Liseberg, Hansen och Elof Hansson. "Vi samlade in både en summa pengar och kläder att skänka. Det gör sådan skillnad när engagemanget utifrån blir personligt. Det ökar dynamiken internt, säger Malin Hardegård Nyberg, dåvarande kommunikationsdirektör SKF Sverige AB."

Den 1 december är det dags igen! Och i år är frukostarna på våra frukostkaféer viktigare än någonsin eftersom coronakrisen har slagit hårt mot människor i hemlöshet och social utsatthet. Vi vill samla in 20 000 frukostar vilket kommer att räcka till alla frukostar på båda våra frukostkaféer under hela vintern. Ett högt mål som vi behöver er hjälp med att nå!

Såhär kan ni som företag hjälpa till

Inför årets Giving Tuesday vill vi engagera ännu fler! Vi tror på att det är tillsammans vi kan göra skillnad och skapa en varmare stad för människor i utsatthet.
Här är tre sätt att vara med och bidra.

Engagera din personal

Tjugo kronor är en summa nästan alla har möjlighet att ge bort. Uppmuntra er personal att vara med och ge den 1 december. Vi har affischer, bilder och filmer som ni får tillgång till. Skapa en egen insamling för att se hur mycket ni som företag får ihop eller låt personalen vara med i vår stora insamling. Vi tar gärna emot bilder eller filmer från er på ert engagemang och sprider i våra kanaler.

Skapa en insamling på Facebook

På Facebook kan ni som företag skapa en insamling på er Facebook-sida till förmån för Räddningsmissionen inför Giving Tuesday. Det är ett väldigt enkelt sätt att sprida initiativet i era nätverk och uppmuntra anda att att ge! Det är också ett enkelt sätt att visa för era följare att ni engagerar er på Giving Tuesday. Liseberg gjorde detta förra året vilket var otroligt lyckat!

Sprid budskapet

Giving Tuesday handlar om att göra gott och att uppmuntra andra att göra detsamma. Var med och sprid vår insamling i era kanaler genom att dela vårt evenemang eller dela er film med era följare på sociala medier. 

Sprid budskapet med färdigt material!

Vi har samlat massvis med bra material att sprida på sociala medier eller på din arbetsplats att ladda ner.

Läs mer

Vad är Giving Tuesday?

#GivingTuesday startade i USA 2012 som en motreaktion till Black Friday. Giving Tuesday engagerar miljontals människor världen över och finns nu i över 150 länder. 2017 lanserades #GivingTuesday i Sverige. #GivingTuesday handlar om att göra väl – tillsammans!

Tillsammans kan vi göra skillnad för människor i utsatthet! Om ni är intresserade av att vara med, tveka inte att ta kontakt med oss.