Räddningsmissionen lanserar julkampanj i skuggan av Corona-pandemin
13 november, 2020“Var firar du jul i år?” Det är en fråga som ofta ställs i juletid. För en person i hemlöshet har den inget givet svar. I år utgår Räddningsmissionen ifrån detta i sin julkampanj för att belysa att inte alla har en given plats att vara på kring jul.
– Ensamheten blir extremt påtaglig för människor i hemlöshet kring jul, säger Emil Mattsson, direktor på Räddningsmissionen. Och nu under Corona-pandemin är det extra tufft.
I Göteborg finns idag 3733 personer i hemlöshet, varav 858 är barn, enligt Göteborgs stads hemlöshetsrapport från april 2020. Räddningsmissionen gör dagligen akuta insatser för att hjälpa människor i hemlöshet med det långsiktiga målet att fler människor ska hitta vägen mot ett eget hem.
– Vintern och julen är den tuffaste perioden för personer som på olika sätt är utsatta men samtidigt vet vi att många Göteborgare är engagerade och vill hjälpa dessa grupper nu under julen, säger Emil Mattsson. Då kan vi få vara en katalysator som kanaliserar det engagemanget.
Många utsatta människor upplever julhelgen som en jobbig påminnelse om vad man saknar. Budskapet i kampanjen är att en enkel fråga som många ställer kring jul inte har ett givet svar för alla. Att alla inte har ett eget hem att vara i.
– En gäst på vårt frukostcafé uttryckte det som att han går i ide under julen. Han orkade inte med alla minnen, berättar Emil.
Att leva som utsatt och hemlös är såklart extra tufft under Corona-pandemin.
– De behöver vår hjälp mer än någonsin, säger Emil. Vi gör vi allt vi kan för att anpassa våra verksamheter så att vi kan möta både målgruppens behov och myndigheternas krav.
Julkampanjen vänder sig till privatpersoner, företag, församlingar och andra organisationer och lanseras i dagspress, på spårvagnsskyltar samt via filmer på sociala medier. Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Fredag, fotografen Henrik Sandsjö och ljud- och musikproduktionsbolaget TMP, några av Räddningsmissionens företagsvänner.