Varför är insamling viktigt för vårt arbete?

För att göra samhället mänskligare behöver skattemedel kompletteras med frivilliga krafter och gåvor. Stora delar av vår verksamhet är helt beroende av volontärer och frivilliga gåvor. Med egna medel kan vi själva styra över hur vi ska använda dem, agera snabbt och sätta in resurser där det behövs mest, men också planera och genomföra långsiktiga insatser. Dessutom ger det oss större möjlighet att hitta kreativa lösningar på de komplexa problem vi möter.

Det ger organisationen lite svängrum, så att vi inte är beroende av avtalsbundna uppdrag utan kan bedriva verksamhet som andra inte prioriterar och som vi ser behov av.

Våra insamlingsområden

Stora delar av vår verksamhet är helt beroende av volontärer och frivilliga gåvor. Med egna medel kan vi agera snabbt och sätta in resurser där det behövs som mest, men också planera och genomföra långsiktiga insatser. Vi strävar efter att så stor del som möjligt av de insamlade medlen ska gå direkt till vårt sociala arbete.

Arbete för att motverka hemlöshet

Insamlade pengar går till att driva vår frukostcafé, 35:ans jourboende, hjälp med fräscha kläder, dusch och hygien. Samtalsstöd, hjälp med myndighetskontakter, utflykter och evenemang.

Solrosen – stöd till barn som har en förälder i fängelse

Samtalsstöd till barn och vuxna, skapande verksamhet, sommarläger, temakvällar och utflykter.

Kvinnor i utsatta livssituationer

Trygga mötesplatser, skyddat boende, samtalsstöd, hjälp med kläder och hygienartiklar.

Utsatta EU-medborgare

Stöd och hjälp i kontakter med skola, myndigheter och sjukvård. Akut hjälp med kläder, mat och hygien.

Barns rätt till likvärdig utbildning

Läxhjälp, personalförstärkning, studiemotivation och trygghetsskapande åtgärder.

Barn och familj

Musik- och kulturverksamheter som till exempel Karibu och musikskolan Svängdörren

Så här fördelades våra insamlade medel 2017

Tryggt givande

Vi arbetar hela tiden för att använda våra gåvor så effektivt som möjligt. Göteborgs Räddningsmission har 90-konto och granskas av Svensk Insamlingskontroll, som ställer krav på att minst 75 procent av intäkterna går till ändamålet. Vi ligger en bra bit över den gränsen - under de senaste åren har i genomsnitt 85 procent av våra intäkter gått till ändamålet. 

Vi är också medlemmar i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII) som arbetar för etisk och professionell insamling och vi följer FRII:s kvalitetskod.

Insamlingspolicy  Finans och kapitalplaceringspolicy Årsredovisning 2017 Friis effektrapport Bemötandekoder Policy och riktlinjer för inköp

Vi värnar våra givares integritet!

Göteborgs Räddningsmission värnar om våra givares integritet. När du ger en gåva hanterar vi dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning GDPR.

Personuppgiftspolicy

Tidningen Din Nästa

Tidningen Din Nästa berättar om människor och möten i Göteborgs Räddningsmission, håller ett kritiskt öga på sociala frågor och berättar om hur gåvor som skänks till Räddningsmissionen kommer till användning. Som gåvogivare får du Din Nästa hem i brevlådan.

Läs mer

Vanliga frågor och svar

Varför samlar vi in pengar? Når pengarna verkligen fram till de som behöver hjälp och stöd? Frågorna är många. Kolla här så svarar vi på en hel del.

 

Vilka ändamål används pengarna till?

Stora delar av vår verksamhet är helt beroende av volontärer och frivilliga gåvor. Med egna medel kan vi agera snabbt och sätta in resurser där det behövs som mest, men också planera och genomföra långsiktiga insatser. Vi strävar efter att så stor del som möjligt av de insamlade medlen ska gå direkt till vårt sociala arbete.

Arbete för att motverka hemlöshet
Insamlade pengar går till att driva vår frukostcafé, 35:ans jourboende, hjälp med fräscha kläder, dusch och hygien. Samtalsstöd, hjälp med myndighetskontakter, utflykter och evenemang.

Solrosen – stöd till barn som har en förälder i fängelse
Samtalsstöd till barn och vuxna, skapande verksamhet, sommarläger, temakvällar och utflykter.

Kvinnor i utsatta livssituationer
Trygga mötesplatser, skyddat boende, samtalsstöd, hjälp med kläder och hygienartiklar.

Utsatta EU-medborgare
Stöd och hjälp i kontakter med skola, myndigheter och sjukvård. Akut hjälp med kläder, mat och hygien.

Barns rätt till likvärdig utbildning
Läxhjälp, personalförstärkning, studiemotivation och trygghetsskapande åtgärder.

Barn och familj
Musik- och kulturverksamheter som till exempel Karibu och musikskolan Svängdörren.

Kan jag swisha till ett specifikt ändamål?

Javisst! Välj det ändamål du vill skicka till och skriv det som meddelande. Swisha till  900 44 41.

  • Swisha HEMLÖSHET till 900 44 41 för att stödja hemlöshetsarbetet.
  • Swisha SOLROSEN till 900 44 41 för att stödja arbetet med barn med frihetsberövad förälder
  • Swisha KVINNOR till 900 44 41 för att stödja arbetet med utsatta kvinnor
  • Swisha  EU-MEDBORGARE till 900 44 41 för att stödja arbetet med utsatta EU-medborgare
  • Swisha  SKOLA till 900 44 41 för att stödja barns rätt till likvärdig utbildning.   

Observera att vi inte kan ta emot personliga meddelanden. 

Varför arbetar vi med insamling?

För att göra samhället mänskligare behöver skattemedel kompletteras med frivilliga krafter och gåvor. Genom att samla in egna medel kan vi själva styra över hur vi ska använda dem. Egna resurser gör vår organisation stark och fri.

Varför ska jag ge pengar till Göteborgs Räddningsmission?  

Ditt stöd gör skillnad! Göteborgs Räddningsmission är en frivilligorganisation som är beroende av gåvor för att stora delar av vårt sociala arbete ska fungera och finnas till.

Hur vet jag att mina pengar verkligen kommer fram?

Göteborgs Räddningsmission har ett 90-konto och kontrolleras därför av Svensk Insamlingskontroll. För att få ha ett 90-konto måste organisationen göra en årsredovisning som årligen granskas av auktoriserad revisor. Det finns också krav på att minst 75 procent av de insamlade medlen måste gå till verksamheten.

Under 2017 gick 85 procent av våra intäkter till Räddningsmissionens arbete. Kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva ännu fler givare och om vi ska kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.

Månadsgivande med autogiro - hur funkar det?

När du betalar ditt bidrag via autogiro så kostar det inte oss ett enda öre. Hela din gåva går direkt till arbetet bland utsatta människor i vår stad och ingenting försvinner i administrativa kostnader. Gör så här:

Jag vill bli månadsgivare

  1. Klicka på knappen "Jag vill bli månadsgivare"
  2. Fyll i blanketten för autogiromedgivande
  3. Skriv under med BankID
  • Du väljer själv det gåvobelopp du vill skänka.
  • Beloppet dras från det konto du själv anger (den 27:e varje månad), så länge du själv vill.
  • Du kan när som helst ändra, göra uppehåll eller avsluta ditt engagemang.
  • Som månadsgivare får du vår tidning “Din Nästa” (4 nummer/år).
  • Vi startar ditt månadsgivande via autogiro när vi fått ditt medgivande.

Vad är ett 90-konto?

Det innebär att Göteborgs Räddningsmission kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Det betyder bland annat att vår redovisning granskas av en auktoriserad revisor och att alla givare har rätt att ta del av vår redovisning av de insamlade medlen.

Enligt Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer måste minst 75 procent gå till ändamålet och max 25 procent får användas för administrations- och insamlingskostnader. Idag går 85 procent av Räddningsmissionens omsättning direkt verksamheten för de mest utsatta. De administrativa kostnaderna är nödvändiga om vi ska kunna värva fler givare och kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.

Kan jag ge en gåva via swish?

Ja, du kan swisha ditt bidrag till 900 44 41.

Jag vill skänka kläder och andra naturagåvor. Hur gör jag?

Vi tar gärna emot mat som torrvaror, konserver, eller annan typ av livsmedel som går att använda. Vi tar också emot kläder, möbler och andra naturagåvor. 

För information kring varuinlämning, hämtning och logistik, ring 031- 712 13 00 eller mejla till logistik@raddningsmissionen.se. Välkommen att lämna dina gåvor till oss!

Kan jag ge en gåva via sms?

Engångsgåva via SMS

  • Skriv TRYGG och skicka det till 729 01 så skänker du 70 kronor till vårt arbete bland utsatta barn och unga.   
  • Skriv VARM och skicka det till 729 01 så skänker du 70 kronor till vårt arbete bland hemlösa.
  • Skriv HUSVAGN och skicka det till 729 01 så skänker du 100 kronor till vårt projekt att skapa trygga boenden bland utsatta EU-medborgare.

Månadsgivande via SMS

Bli en Månads-Hjälte. SMS:a ”ACTION” till 729 01 Så skänker du 40 kr en gång i månaden till vårt sociala arbete bland hemlösa och utsatta människor i Göteborg.

Du kan när som helst avsluta ditt SMS-givande genom att skicka GRSTOPP till 72901

Om jag vill köpa en present till någon vad får jag att ge bort och vad ingår i priset? 

Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen får du ett gåvobevis. Du kan välja att få gåvobeviset med e-post som du då kan skriva ut. Du kan också välja att låta Räddningsmissionen skriva ut gåvobeviset och skicka det antingen direkt till mottagaren eller till dig själv. Du kan du alltid skriva en egen hälsning på gåvobeviset.

Får jag ångra ett köp jag har gjort i gåvoshopen?

Göteborgs Räddningsmission återbetalar en gåva om givaren ångrar sig, förutsatt att detta sker inom rimlig tid. Läs mer om återbetalning i vår insamlingspolicy
 

Kan jag köpa någon av varorna och få den hem till mig?

Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen får du ett gåvobevis. Du kan välja att skicka gåvobeviset med e-post, då kan du eller den mottagare du väljer skriva ut gåvobeviset eller dela i digitala kanaler. Du kan alltid skriva en personlig hälsning på gåvobeviset. 
 

Är produkten jag köper en riktig produkt?

Produkterna i gåvoshopen är symboliska gåvor och det du får är ett gåvobevis. Vi har valt att enbart arbeta med symboliska gåvor eftersom en större andel av pengarna då når fram till målgruppen.   
 

Hur lång tid tar det innan jag får mitt gåvobevis?

Om du väljer att skriva ut ditt gåvobevis själv, får du detta omgående via e-post. Väljer du att Göteborgs Räddningsmission skall skriva ut, tar det ca. 7 arbetsdagar

Jag vill ändra mitt månadsbelopp, byta bank eller avsluta mitt Autogiro, hur gör jag?

För att ändra månadsbelopp 
Klicka på knappen nedan och fyll i uppgifterna och ditt nya belopp. Signera med BankId.

För att byta bank 
Om du ska byta bank eller det konto ditt månadsbelopp dras ifrån skickar du in ett nytt Autogiromedgivande genom att klicka på knappen.

Autogiromedgivande

Avsluta autogiro 
Vill du helt avsluta ditt autogiro kontaktar du oss eller din bank senast en vecka före den 27:e den månad du vill avsluta ditt autogiro. 

Du kan alltid kontakta oss på givarservice@raddningsmissionen.se eller 031-712 12 00 om du undrar över något

Jag vill inte ha några informationsutskick eller ändra adress. Hur gör jag?

Skicka ett meddelande till givarservice@raddningsmissionen.se med information om ändring eller avslut. Glöm inte att ange namn och adress. Du kan även ringa vår växel 031-712 12 00 och framföra dina önskemål.
 

Jag vill samla in pengar, kan jag låna en insamlingsbössa?

Hör av dig till oss via vår insamlingsavdelning på telefon 031-712 12 00 så lånar vi ut en insamlingsbössa till dig. Vi kommer då också överens om tillvägagångssätt.  

Kan jag bestämma vad min gåva kommer att användas till?

Vi vill att du själv skall få styra vilket ändamål din gåva skall gå till. När du väljer att skänka via vår hemsida får du själv välja vilket ändamål du vill stödja. Om du väljer ändamålet ”Där det behövs bäst” fördelar vi pengarna för att få bästa möjliga nytta.

Min fråga finns inte med här.

Om du har en fråga du inte hittar svar på här vill vi gärna hjälpa dig personligen.

Kontakta gärna Joachim Lundell, Insamlingsansvarig

joachim.lundell@raddningsmissionen.se
031-712 12 55

eller vår givarservice

givarsevice@raddningsmissionen.se
031-712 12 00

 

Givarservice

Många frågor som vi får kring givande och insamling kan du hitta svar på här. Hittar du inte vad du söker är du välkommen att kontakta givarservice som hjälper dig att besvara dina frågor. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller funderingar om dina gåvor.

info@raddningsmissionen.se 
031-712 12 00

Växelns öppettider: Vardagar 08.30-16.30, lunchstängt 12.00-13.00.

”Vårt givande är inte en utgift, utan en möjlighet.”

Basen i all vår insamling är våra trogna, regelbundna givare. De som ger en liten peng varje månad, år ut och år in. En av dem är familjen Hultman. Vi har träffat Fredrik och pratat om hur allting började och hur de ser på sitt givande.

Utsatta EU-medborgare Solrosen 35:an – en säng för natten Frukostcafét – för hemlösa och socialt utsatta Insamling
Läs mer