Varför är insamling viktigt för vårt arbete?
För att göra samhället mänskligare behöver skattemedel kompletteras med frivilliga krafter och gåvor. Stora delar av vår verksamhet är helt beroende av volontärer och frivilliga gåvor. Med egna medel kan vi själva styra över hur vi ska använda dem, agera snabbt och sätta in resurser där det behövs mest, men också planera och genomföra långsiktiga insatser. Dessutom ger det oss större möjlighet att hitta kreativa lösningar på de komplexa problem vi möter.
Det ger organisationen lite svängrum, så att vi inte är beroende av avtalsbundna uppdrag utan kan bedriva verksamhet som andra inte prioriterar och som vi ser behov av.
Hit går våra insamlade medel
Tryggt givande
Vi arbetar hela tiden för att använda våra gåvor så effektivt som möjligt. Räddningsmissionen har 90-konto och granskas av Svensk Insamlingskontroll. Vi är också medlemmar i branschföreningen Giva Sverige som arbetar för etisk och professionell insamling och vi följer Giva:s kvalitetskod.
Insamlingspolicy Finans och kapitalplaceringspolicy Årsredovisning GIVA:s Kvalitetskod
Vi värnar våra givares integritet!
Räddningsmissionen värnar om våra givares integritet. När du ger en gåva hanterar vi dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning GDPR.
Personuppgiftspolicy
Tidningen Din Nästa
Tidningen Din Nästa berättar om människor och möten i Räddningsmissionen, håller ett kritiskt öga på sociala frågor och berättar om hur gåvor som skänks till Räddningsmissionen kommer till användning. Som gåvogivare får du Din Nästa hem i brevlådan.
Vanliga frågor och svar
Varför samlar vi in pengar? Når pengarna verkligen fram till de som behöver hjälp och stöd? Frågorna är många. Kolla här så svarar vi på en hel del.
Vilka ändamål används pengarna till?
Stora delar av vår verksamhet är helt beroende av volontärer och frivilliga gåvor. Med egna medel kan vi agera snabbt och sätta in resurser där det behövs som mest, men också planera och genomföra långsiktiga insatser. Vi strävar efter att så stor del som möjligt av de insamlade medlen ska gå direkt till vårt sociala arbete.
Arbete för att motverka hemlöshet
Insamlade pengar går till att driva vår frukostcafé, 35:ans jourboende, hjälp med fräscha kläder, dusch och hygien. Samtalsstöd, hjälp med myndighetskontakter, utflykter och evenemang.
Solrosen – stöd till barn som har en förälder i fängelse
Samtalsstöd till barn och vuxna, skapande verksamhet, sommarläger, temakvällar och utflykter.
Kvinnor i utsatta livssituationer
Trygga mötesplatser, skyddat boende, samtalsstöd, hjälp med kläder och hygienartiklar.
Utsatta EU-medborgare
Stöd och hjälp i kontakter med skola, myndigheter och sjukvård. Akut hjälp med kläder, mat och hygien.
Barns rätt till likvärdig utbildning
Läxhjälp, personalförstärkning, studiemotivation och trygghetsskapande åtgärder.
Barn och familj
Musik- och kulturverksamheter som till exempel Karibu och musikskolan Svängdörren.
Kan jag swisha till ett specifikt ändamål?
När du swishar en gåva till oss kommer pengarna användas där de behövs bäst för att hjälpa människor i utsatthet. Om du önskar ge din gåva till ett specifikt ändamål kan du ta kontakt med Sarah Blomén, sarah.blomen@raddningsmissionen.se, ansvarig privatinsamling.
Varför arbetar vi med insamling?
För att göra samhället mänskligare behöver skattemedel kompletteras med frivilliga krafter och gåvor. Genom att samla in egna medel kan vi själva styra över hur vi ska använda dem. Egna resurser gör vår organisation stark och fri.
Varför ska jag ge pengar till Räddningsmissionen?
Ditt stöd gör skillnad! Räddningsmissionen är en frivilligorganisation som är beroende av gåvor för att stora delar av vårt sociala arbete ska fungera och finnas till.
Hur vet jag att mina pengar verkligen kommer fram?
Räddningsmissionen har ett 90-konto och kontrolleras därför av Svensk Insamlingskontroll. För att få ha ett 90-konto måste organisationen göra en årsredovisning som årligen granskas av auktoriserad revisor. Det finns också krav på att minst 75 procent av de insamlade medlen måste gå till verksamheten.
Under 2017 gick 85 procent av våra intäkter till Räddningsmissionens arbete. Kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva ännu fler givare och om vi ska kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.
Månadsgivande med autogiro - hur funkar det?
Månadsgivande via autogiro är det mest kostnadseffektiva sättet att ge, samtidigt som det hjälper oss att planera långsiktigt. Så här kan du engagera dig som månadsgivare:
- Klicka på knappen "Jag vill bli månadsgivare"
- Fyll i blanketten för autogiromedgivande
- Skriv under med BankID
- Du väljer själv det gåvobelopp du vill skänka.
- Beloppet dras från det konto du själv anger (den 28:e varje månad), så länge du själv vill.
- Du kan när som helst ändra, pausa eller avsluta ditt engagemang.
- Som månadsgivare får du vår tidning “Din Nästa” (4 nummer/år).
- Vi startar ditt månadsgivande via autogiro när vi fått ditt medgivande.
Vad är ett 90-konto?
Det innebär att Räddningsmissionen kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Det betyder bland annat att vår redovisning granskas av en auktoriserad revisor och att alla givare har rätt att ta del av vår redovisning av de insamlade medlen.
Enligt Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer måste minst 75 procent gå till ändamålet och max 25 procent får användas för administrations- och insamlingskostnader. Dessa kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva fler givare och kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.
Kan jag ge en gåva via swish?
Ja, du kan swisha ditt bidrag till 900 44 41.
Jag vill skänka kläder och andra naturagåvor. Hur gör jag?
Vi tar emot all mat med kort datum samt skadade förpackningar eller överproduktion till vårt lager i vår butik MatRätt på Synhållsgatan 14 på Flatås torg. Läs mer om att skänka livsmedel till vår butik MatRätt här.
Efter tidigare genomförda klädinsamlingar så har vi tack vare alla fantastiska gåvogivare täckt vårt behov av kläder för vintern. Eftersom att vi har ett begränsat lagerutrymme kan vi inte ta emot mer kläder just nu.
Om jag vill köpa en present till någon vad får jag att ge bort och vad ingår i priset?
Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen får du ett gåvobevis. Du kan välja att få gåvobeviset med e-post som du då kan skriva ut. Du kan också välja att låta Räddningsmissionen skriva ut gåvobeviset och skicka det antingen direkt till mottagaren eller till dig själv. Du kan du alltid skriva en egen hälsning på gåvobeviset.
Får jag ångra ett köp jag har gjort i gåvoshopen?
Räddningsmissionen återbetalar en gåva om givaren ångrar sig, förutsatt att detta sker inom rimlig tid. Läs mer om återbetalning i vår insamlingspolicy.
Kan jag köpa någon av varorna och få den hem till mig?
Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen får du ett gåvobevis. Du kan välja att skicka gåvobeviset med e-post, då kan du eller den mottagare du väljer skriva ut gåvobeviset eller dela i digitala kanaler. Du kan alltid skriva en personlig hälsning på gåvobeviset.
Är produkten jag köper en riktig produkt?
Produkterna i gåvoshopen är symboliska gåvor och det du får är ett gåvobevis. Vi har valt att enbart arbeta med symboliska gåvor eftersom en större andel av pengarna då når fram till målgruppen.
Hur lång tid tar det innan jag får mitt gåvobevis?
Om du väljer att skriva ut ditt gåvobevis själv, får du detta omgående via e-post. Väljer du att Räddningsmissionen skall skriva ut, tar det mellan 2 till 7 arbetsdagar.
Jag vill ändra mitt månadsbelopp, byta bank eller avsluta mitt Autogiro, hur gör jag?
För att ändra månadsbelopp
Du kan fylla i höjningsformuläret om du vill höja din gåva. Vid andra ändringar kan du kontakta givarservice.
För att byta bank
Om du ska byta bank eller det konto ditt månadsbelopp dras ifrån skickar du in ett nytt autogiromedgivande via månadsgivarformuläret.
Avsluta autogiro
Vill du helt avsluta ditt autogiro kontaktar du oss eller din bank senast en vecka före den 28:e den månad du vill avsluta ditt autogiro.
Du kan alltid kontakta vår givarservice på maxi.fiedler@raddningsmissionen.se eller 0721-45 42 24 om du undrar över något.
Jag vill inte ha några informationsutskick eller ändra adress. Hur gör jag?
Skicka gärna ett meddelande till info@raddningsmissionen.se med information om ändring eller avslut. Glöm inte att ange namn och adress. Du kan även ringa vår växel 031-712 12 00 och framföra dina önskemål.
Jag vill hålla i en egen insamling, hur gör jag?
Stort tack att du hjälper oss att engagera fler! Du kan läsa mer om egna insamlingar här: Egen insamling
Kan jag få skattereduktion på gåvor till Räddningsmissionen?
Ja! Sedan 1 januari 2020 kan du som gåvogivare få skattereduktion på gåvor till Räddningsmissionen. Läs mer om hur det funkar här.
Kan jag skriva med Räddningsmissionen i mitt testamente?
Ja det kan du! Läs mer om det här.
Min fråga finns inte med här.
Om du har en fråga du inte hittar svar på här vill vi gärna hjälpa dig personligen.
Kontakta gärna Sarah Blomén, Insamlingsansvarig privatgivare
sarah.blomen@raddningsmissionen.se
0721-45 42 29
eller vår givarservice
Givarservice
Många frågor som vi får kring givande och insamling kan du hitta svar på här. Hittar du inte vad du söker är du välkommen att kontakta Givarservice som hjälper dig att besvara dina frågor. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller funderingar om dina gåvor.
Berättelser från våra verksamheter
Nyheter
Just nu pågår en telemarketing-kampanj med syfte att värva månadsgivare till Räddningsmissionen.
Räddningsmissionen möter dagligen kvinnor som lever i utsatthet och utanförskap, men som trots det har en otrolig styrka inom sig. För att uppmärksamma dessa kvinnor valde konstnärerna Hanna Ekegren och Karolina Palmér samband med internationella kvinnodagen måla och skänka en tavla till förmån för Räddningsmissionen. Tavlan auktionerades ut för 20 600 kr!