"Allt jag gjort i mitt liv har lett fram till den här tjänsten"
Ingrid Lindblad är skolchef och rektor för Räddningsmissionens båda communityskolor. Din Nästa har träffat Ingrid och pratat om hur det varit att starta upp två skolor på två helt olika sätt, vad hon lärt sig under tiden som rektor, om uppstoppade djur på teamsmöten och om att allt hon lärt sig tidigare i livet har lett fram till den här tjänsten.
Första gången Ingrid hörde talas om jobbet var via en annons på Facebook där Räddningsmissionens direktor Emil Mattsson pratade om jobbet.
– Jag ringde först till en vän och undrade om inte han ville ha tjänsten. Nej, jag tror det är du som ska ha den sa han då. Så jag började fundera och ju mer tiden gick, desto mer kände jag att jag ville ha tjänsten. Eller rättare sagt att tjänsten var menad för mig. Till slut fick jag känslan av att detta är min livsuppgift.
Ingrid berättar engagerat om att hon ser tjänsten som ett mål för allt hon tidigare lärt sig och varit med om.
– Jag har jobbat som rektor, jag har varit aktiv politiskt och känner till kyrkorna och församlingarna här i området. Jag är dessutom uppvuxen bara några hundra meter härifrån. Så till slut landade allt i en punkt, att den här tjänsten är min.
Hade inte klarat uppstarten utan gott samarbete
Och så blev det. Communityskolan Tynnered invigdes för knappt två år sedan och i januari startade Communityskolan Gårdsten i Römosseskolans gamla lokaler, efter en minst sagt intensiv vinter för allt få allting klart till skolstart. Två olika skolor med helt olika förutsättningar och bakgrunder.
– Ja, det är tur att de kom i den ordning de gjorde, skrattar Ingrid. I Tynnered planerade vi på ett metodiskt sätt under många månader och anställde personal efter de behov vi såg. Vi började med två klasser och nu växer vi lite för varje år.
"Jag har jobbat som rektor, jag har varit aktiv politiskt och känner till kyrkorna och församlingarna här i området. Jag är dessutom uppvuxen bara några hundra meter härifrån. Så till slut landade allt i en punkt, att den här tjänsten är min."
Uppstarten i Gårdsten blev något helt annat eftersom lokaler och personal redan fanns. Vad som däremot inte fanns var tid att förbereda sig.
– Emil ringde i mitten på november och berättade att vi eventuellt skulle ”ta över” Römosseskolan. Det borde inte gå, tänkte jag, men det som inte går brukar liksom sjävreglera sig. Men trots alla stora hinder som fanns här med lokaler, hyresfrågan, skolinspektioner och kulturella utmaningar så gick det hela tiden framåt.
Ingrid insåg att hon behövde vara på två ställen samtidigt i januari och att julledigheten skulle bli kort.
– I lägen som det som var i julas så brukar jag försöka hushålla med mig själv. Jag såg till att skolan i Tynnered fungerade och att allting var på plats där. Sedan var jag faktiskt ledig till efter nyår, berättar hon. Och då var uppdraget tydligt. Nu gällde det att komma i ordning inför terminsstart i Gårdsten.
När Ingrid pratar om den intensiva perioden inför terminsstarten i Gårdsten återkommer hon ofta till att det är samarbeten och kollegor runtomkring henne som gjorde det möjligt.
– Är det något jag har lärt mig av detta är det att man måste vara ett bra team för att klara av tuffa uppgifter som denna, även om jag är ytterst ansvarig, säger hon allvarligt. Jag har också lärt mig att se helheten och kunna sortera bland allt som måste göras i stormen av arbetsuppgifter.
Ingrid berättar om styrkan i att ha Räddningsmissionens kommunikationsteam, HR- och ekonomiavdelning och i ryggen.
– Jag har tidigare varit van vid att ha en liten organisation runtomkring mig, så det har varit ödmjukande att få känna av teamets betydelse, säger hon.
Viktigt med stabilitet och studiero
Vi pratar vidare om starten i Gårdsten och behovet av trygghet och stabilitet i skolan där.
– Personalen i Gårdsten har haft det tufft under många år och behöver arbetsro och stabilitet nu. Eleverna är väldigt fokuserade på sina studier och vill inget annat än att ha en vanlig och bra skolgång. Det är det vi jobbar med nu.
Ingrid berättar också att hon tar med sig många lärdomar från arbetet i Tynnered.
– Vi måste låta saker få ta sin tid och prova oss fram. Vi behöver lyssna på familjerna och vara öppna för nya lösningar. Det fina med den här organisationen är ju att det alltid finns lösningar, även på det som verkar omöjligt.
Sedan ger hon ett antal exempel på när saker och ting ”löst sig” med hjälp av kreativa medarbetare, flexibla samarbetspartners och den lilla organisationens möjligheter att kunna ta sabba beslut.
– När jag träffar mina kommunala kollegor och berättar om hur vi jobbar undrar de hur det är möjligt, skrattar Ingrid.
Skrattet är gratis
När man ber Ingrids kollegor beskriva henne används ord som uppdragsstyrd och pragmatisk. Och att hon alltid har nära till skratt.
– Jag försöker att se helheten utan att fastna på detaljer. Jag har också lärt mig vikten av att inte behöva komma på allting själv. Genom att bolla och tillsammans förbättra och förfina idéer blir verksamheten bättre och arbetet roligare.
Och roligt verkar Ingrid och hennes kollegor ha. Skrattet ligger alltid nära till hands för Ingrid.
– Ja, jag har alltid kunnat skratta. För mig är det livsnödvändigt att ha med det både som människa och som organisation. Och skrattet är också gratis, säger hon med allvar i rösten.
Ett exempel på Ingrids humor är när hon under pandemins många teamsmöten avslutade varje möte med att prata om sina uppstoppade djur.
– Vi har några uppstoppade djur hemma och innan vi avslutade våra möten så hade jag en liten upplyftande kunskapsspridning i form av lite information om något av våra uppstoppade djur. Det latinska namnet och lite så. Jag tror det var uppskattat, säger hon ser först allvarlig ut, sedan spricker hon upp i ett härligt skratt.
Samtalet går mot sitt slut och Ingrid kommer tillbaka till att prata om sitt uppdrag och får det nästan att låta som ett kall.
– Det känns faktiskt ibland som att uppdraget valde mig. Samtidigt vill jag göra skola på mitt sätt. Det är så fantastiskt kul att få vara med och påverka barn och ungdomars framtid. Kan vi vara med och förbättra förutsättningarna för ett barn som är på glid så är det värt all möda i världen. Rent mänskligt såklart, men också samhällsekonomiskt, avslutar Ingrid.
Vi avslutar intervjun och Ingrid försvinner in till sitt arbetsrum och snart hörs glada skratt därifrån.
Kollegorna om Ingrid
- Ingrid är tydlig, varm och inlyssnande i sitt ledarskap. Jag känner mig alltid sedd och peppad och får lufta mina tankar och få hjälp vidare där det krävs.
Linda Martinson, skolkurator Communityskolan Tynnered
- På bara några veckor mitt i ett läsår skulle skolan i Gårdsten växla huvudman. Trots tidsbristen gick det, mycket tack vare Ingrids tro på att det kunde vara möjligt.
Emil Mattsson, direktor Räddningsmissionen
- Ingrid har mycket humor. Inför starten av skolan i Tynnered brukade hon avsluta teamsmötena med att berätta om ett uppstoppat djur som hon hade hemma.
Niclas Hansén, projektledare vid uppstarten av Räddningsmissionens båda Communityskolor