Räddningsmissionen samlar frukostar på Giving Tuesday

29 november, 2019

Förra året spenderade svenskarna 6,7 miljarder under Black Friday. Giving Tuesday är en motrörelse till Black Friday med fokus på givande. Räddningsmissionen medverkade förra året och fortsätter i år med att lyfta sin kampanj som syftar till att få människor att swisha en frukost - 20 kronor – på Giving Tuesday den 3 december.

– Precis som hela Giving Tuesday-konceptet så är vår idé att ge så många människor som möjligt chansen att vara med och ge och att det ska vara enkelt och tydligt hur man gör och vart pengarna går, förklarar Katerina Ingenlath som är kommunikations- och insamlingschef på Räddningsmissionen. Och 20 kronor tycker vi är en lagom summa, eftersom det räcker till en rejäl grötfrukost på våra caféer för hemlösa och utsatta.

Giving Tuesday började i USA som en motrörelse till Black Friday och fokuserar på att ge istället för att köpa och konsumera. På Giving Tuesday samlas ideella organisationer, offentliga aktörer och företag tillsammans med människor över hela världen för att uppmuntra givande och visa engagemang för varandra.

Kampanjen genomförs helt digitalt och lanseras som ett Facebookevenemang.

– Genom att driva kampanjen på Facebook så hoppas vi att givarna själva hjälper oss att sprida kampanjen och bjuda in sina vänner. Sedan är många av våra företagsvänner med och bidrar till kampanjen på lite olika sätt. Om 25 000 personer är med och swishar 20 kronor var kommer vi att kunna bekosta alla frukostar på våra caféer under hela nästa år, säger Katerina. Det hade varit häftigt!

För mer information om Giving Tuesday, kontakta Katerina Ingenlath.