Minskat matsvinn och ökad inkludering

I slutet av mars öppnade MatRätt på Wieselgrensplatsen, Räddningsmissionens tredje sociala matbutik. MatRätt har tre huvudsakliga arbetsområden; att minska matsvinn, bekämpa matfattigdom och erbjuda arbetsträning till personer som står långt från arbetsmarknaden. De första veckorna har inneburit mycket jobb, men det har medarbetarna tillsammans utfört med både glädje och engagemang, menar nya butikschefen Maria Lorensson. 

"Här vill vi möta alla människor med hjärta, värme och värdighet," säger hon. 
 

Vi träffar Maria ungefär tre veckor efter invigningen av MatRätt på Wieselgrensplatsen. Hon möter oss med ett stort leende och hälsar glatt på kunder och medarbetare när vi går genom butiken och lagret mot hennes kontor. Hon har bara jobbat en dryg månad på MatRätt, men det märks att hon trivs i sin nya roll.  

De senaste fem åren har Maria varit butikschef för en second hand-butik och hon är dessutom kock i grunden, så att vara butikschef på MatRätt tycker hon känns helt rätt.  

"Jag brinner för återbruk och för att ta vara på de resurser vi har. Och så har jag en stor passion för mat. Det känns fantastiskt att få använda min kunskap och erfarenhet från båda mina världar och landa i det här," säger hon. 

Hon poängterar dock att den största anledningen till att hon jobbar på MatRätt är för att möta människor. Maria pratar mycket om hjärta, värme och värdighet.  

"Jag vill att alla människor som kommer hit, såväl kunder som personal, arbetstränande och volontärer, ska känna sig sedda och bekräftade. Och gärna få lite stärkt självkänsla också! Det ser jag som ett värdigt möte. Dålig självkänsla tror jag är grunden för mycket av den ohälsa vi ser i dagens samhälle. Så om vi på MatRätt kan vara med på något sätt och förbättra den genom att se och bekräfta människor, då vill vi det, säger hon"

Ett stort fokus för personalen de första veckorna har varit att skapa en lugn atmosfär i butiken. Maria menar att det är en av förutsättningarna för att på allvar kunna se och bekräfta de människor som kommer och handlar. 

Men även om stämningen är lugn har många kunder hittat till butiken. Dels människor som aldrig varit i en MatRättsbutik, men också stamkunder från butikerna i Flatås eller Rannebergen. Behovet av att kunna handla livsmedel till ett lägre pris är stort. 

"Butikens läge är perfekt eftersom vi har många kunder som bor i området. Den är ett bra komplement till våra andra butiker. Vi möter många som har svårt att få ihop pengar till spårvagnen och som nu kan promenera till MatRätt."

Maria är tydlig med att det behövs en tredje MatRättsbutik. Hon menar att det skulle behövas både en fjärde och en femte butik också, för att möta de behov som finns. 

"MatRätt behövs så länge det finns matfattigdom och matsvinn i Göteborg. Så länge vi behövs är vi beredda att kavla upp ärmarna och göra jobbet."

Den huvudsakliga målgruppen för MatRätt är människor i ekonomisk utsatthet, men alla är välkomna att handla. Maria understryker till och med att hon tycker att alla borde komma och handla.  

"De två första timmarna varje öppet-dag är bara för medlemmar, efter det är alla välkomna. På så sätt får de som har störst behov första tjing på maten. Men det finns alltid mat kvar efter det, och det vill vi ska komma till användning. Genom att handla på MatRätt bidrar man till att minska matsvinnet. Alla kunder är matsvinnshjältar"! säger Maria och skrattar.  

Men det finns en annan viktig anledning till att Maria tycker att alla borde handla på MatRätt; för att minska segregationen i samhället. 

"Genom att handla på MatRätt som icke-medlem visar man att det inte bara är en butik för människor i ekonomisk utsatthet, utan att det är riktigt bra att handla här. Man bidrar till ett större vi - att vi blir en bredare grupp som stolt kan säga att ’jag är kund på MatRätt’. Det tror jag kan bidra till en mer inkluderande och medmänsklig stad."

Maria har stora drömmar framåt för MatRätt, det går inte att ta miste på hennes engagemang.  

"Jag drömmer såklart om att vi ska fortsätta vara en trygg och inkluderande plats för både medarbetare och kunder. Sen vet vi ju aldrig vilka som kliver över vår tröskel och vad de behöver hjälp med. Min dröm är att vi ständigt ska vara lyhörda och utveckla vår verksamhet efter de behov som uppstår."

Genom hela vårt samtal blir det tydligt att Maria värderar mötet med människor högt. Att hon ser det som centralt i sin roll att se och bekräfta varje kund, anställd, arbetstränande och volontär. 

"Jag är en tillsammansmänniska. Ingen klarar sig utan den andre. Så är det på MatRätt, i vår stad och i hela världen,” avslutar hon.

Tre röster om MatRätt