För dig som är månadsgivare

Vi är så glada att du vill vara med oss och engagera dig för varje människas rätt till ett värdigt liv. Tack vare dig kan vi tillsammans hjälpa ännu fler människor i utsatthet och se till att finnas där för de som behöver oss allra mest.

Tillsammans gör vi skillnad!

Vad innebär det att vara månadsgivare?

Du som månadsgivare, skänker varje månad en regelbunden gåva via autogiro. Beloppet dras varje månad den 28:e från det konto du själv angett. Du väljer själv ditt månadsbelopp och kan när som helst ändra, pausa eller avsluta ditt engagemang. 

Som månadsgivare får du regelbundna digitala och postala utskick, inklusive vår tidning "Din Nästa" fyra gånger per år. I våra utskick får du veta mer om vad din gåva är med och bidrar till.

Regelbundna gåvor via autogiro innebär att administrationen minskas och att en ännu större del av varje gåva kan gå direkt till vårt arbete.

Vanliga frågor om månadsgivande

Hur används min månadsgåva?

Din gåva kommer användas där den bäst behövs. Genom att inte styra varje enskild gåva till specifika ändamål, sparar vi in mycket administration och en större del av de insamlade medlen kan utnyttjas i våra verksamheter. På så vis säkerställer vi att din gåva gör så stor nytta som möjligt.

Kan jag få skattereduktion på min månadsgåva?

Ja, som gåvogivare kan du få skattereduktion på gåvor till Räddningsmissionen. Det innebär exempelvis att du som givare kan öka ditt månadsgivande på 150 kr i månaden till 200 kr, men i slutändan betalar du lika mycket som tidigare. Du som givare behöver inte ens informera skatteverket utan allt sköts automatiskt. Läs mer här!

Hur gör jag om jag inte vill få utskick från Räddningsmissionen?

I våra digitala utskick kan du alltid avregistrera dig direkt i utskicket. Om du inte vill ha postala utskick, kan du kontakta vår givarservice.

Kan jag hoppa över månadsgåvan en månad?

Du kan alltid avböja en dragning direkt hos din bank, om du så önskar.

Hur gör jag om jag vill ändra mitt månadsgivande?

Om du vill höja ditt månadsgivande, kan du använda dig av höjningsformuläret. Om du vill göra någon annan ändring, är du välkommen att kontakta vår givarservice.

Ringer ni månadsgivare för att föreslå höjning av månadsgåva?

Ja, detta brukar vi göra två gånger per år.

Jag misstänker att någon ringer och utger sig för att vara Räddningsmissionen. Vad gör jag?

Vi ber dig aldrig att lämna ut bankuppgifter eller att signera något med Bank-ID via telefonen. Om detta händer eller något annat som gör att du misstänker bedrägeri, kontakta vår givarservice! Notera telefonnumret som ringde, så har vi möjlighet att kolla om det är ett nummer vi ringer från eller inte. Tack för att du meddelar oss, så att vi kan vidta åtgärder som förhindrar att andra drabbas.

Vill du höja din månadsgåva?

Genom att höja ditt månadsgivande kan vi tillsammans stötta ännu fler människor i utsatthet. Även en liten höjning kan göra stor skillnad.

När du sammanlagt ger över 200 kr i månaden kan du ha rätt till skattereduktion. 

Till höjningsformuläret

Skattereduktion på dina gåvor

Du kan få skattereduktion på gåvor till Räddningsmissionen. Det innebär att du som givare exempelvis kan öka ditt månadsgivande på 150 kr i månaden till 200 kr, men i slutändan betala lika mycket som tidigare. Du som givare behöver inte ens informera skatteverket utan allt sköts automatiskt.

LÄS MER

Tryggt givande

Vi arbetar hela tiden för att använda våra gåvor så effektivt som möjligt. Räddningsmissionen har 90-konto och granskas av Svensk Insamlingskontroll, som ställer krav på att minst 75 procent av intäkterna går till ändamålet. Vi ligger en bra bit över den gränsen - under de senaste åren har i genomsnitt 85 procent av våra intäkter gått till ändamålet. 

Vi är också medlemmar i branschföreningen Giva Sverige som arbetar för etisk och professionell insamling och vi följer Giva:s kvalitetskod.

Om insamling Om Givas kvalitetskod

Givarservice

Har du några frågor kring månadsgivande eller stöter på problem? Vår givarservice hjälper dig gärna.