MatRätt introducerar ny app

26 januari, 2021

MatRätt startade upp i mars 2020 och har fått över 3600 medlemmar sedan dess. “Vi är ensamma i Göteborg om att driva en social supermarket. Det gör att trycket är hårt och behovet är stort”, säger Ida-Lina Frisell, butikschef för MatRätt.  

Det stora behovet gör att många kunder kommer och köar länge utanför butiken redan innan den har öppnat. “Vi har sett att det finns en stor vilja att få så mycket som möjligt för sin matpeng till reducerade priser, vilket har gjort att man har kommit till oss tidigt på morgonen och köat från klockan åtta tills vi öppnar klockan tolv. Det är inte värdigt och det är inte heller den vägen vi vill jobba”, säger Ida-Lina Frisell. 

På den vägen uppstod idén om ett system som underlättar för kunderna och ger dem en mer värdig och stressfri upplevelse i butiken. Lösningen blev appen MatRätt där kunderna skapar ett eget konto och bokar en tid för besök. Appen fungerar även som en inträdesbiljett till butiken – när kunderna kommer till affären visar de upp appen för entrévärden i dörren. Dessutom kommer MatRätts medlemmar att ha sitt medlemskap digitalt i appen.  

Med hjälp av bokningssystemet kommer också trängseln att minska i butiken. “Detta är ett jättebra verktyg under pandemin som råder – att vi kan ha bra kontroll på hur många kunder som är i butiken samtidigt och säkra de restriktioner som finns”, säger Ida-Lina. 

Hon tror att appen kommer underlätta för kunderna i vardagen: “Bokningssystemet gör att vi kan erbjuda våra kunder att sitta hemma och ta sig en god kopp kaffe innan de kommer hit”. 

Appen MatRätt är framtagen tillsammans med företaget Semcon och finns att ladda ner på Google Play och App Store. 

 

MatRätt MatRätt